Abelone Koppel: »Alle mennesker er noget værd i sig selv, og de skal respekteres og næres«

Abelone Koppel har skrevet teksten til performance-forestillingen SER DU MIG, der har premiere 21. august. Vi har taget en snak med hende, om forestillingen, processen og menneskelig værdighed.

Det gjorde indtryk, da Abelone Koppel i 2017 så forestillingen SAVN. Det var hendes første møde med performance-gruppen CoreAct, og indtrykket efterlod et stort ønske hos Abelone om en dag at arbejde sammen med gruppen.

Da CoreAct skulle i gang med projektet SER DU MIG, spurgte de Teater Grobs daværende kunstneriske leder, Per Scheel-Krüger, til råds om valg af dramatiker. Han foreslog Abelone, og det viste sig at være et match for begge parter.

Samarbejdet begyndte i 2018 med snakke og møder. De tog på tur til Sverige, og tilbragte i det hele taget meget sammen

Ikke-hierarkisk samarbejdsform

Abelone skrev sin første teaterforestilling i 2012, og de stykker hun siden har skrevet er blevet til under meget forskellige forhold. Det er helt anderledes at arbejde med CoreAct, der arbejder ikke-hierarkisk. Det er en usædvanlig samarbejdsform.

I CoreAct-regi arbejdes der på lige fod. I andre sammenhænge er det ikke usædvanligt at dramatikeren bliver bedt om at holde sig væk fra prøverne. På denne her produktion, i denne her teatergruppe, er der ikke noget hierarki, og alle er ligeværdige og respektværdige. Abelone er en naturlig del af prøverummet, og får at vide, at det er værdifuldt hun er der Dramatikerens stemme bliver respekteret og der er en nysgerrighed og kærlighed til det skrevne. Sådan burde det altid være, mener Abelone.

Den form for samarbejde som CoreAct har introduceret hende for, har åbnet hendes øjne for hvordan hun gerne vil arbejde. I et nærende og respektfuldt rum hvor teksten, ordet, dramatikeren, er værdsat. 

Performance på et fundament af fakta

Da CoreAct og Abelone indledte samarbejdet, blev hun mødt med spørgsmålet: Hvad tænker du? Det er en respektfuld proces. CoreAct kan lide hendes sprog, og de finder ud af at de kan noget sammen. Processen er udviklende og nærende for alle, og processen er lige så vigtig som resultatet.

CoreAct bruger omfattende research i deres arbejde, og har brugt deres metode med at være ude blandt de mennesker, de vil lave noget om. De taler med mennesker, og lader deres stemmer, holdninger og liv, skabe udgangspunktet for deres arbejde. 

Den omfattende research er blevet brugt som udgangspunkt. Det er ikke blevet brugt en-til-en, og der er ikke referencer direkte til det i teksten. Det er en vidensbank, der givet stykket et ståsted baseret på fakta. Derfra skal det oversættes og transformeres til teater.

Emnet er det sociale fald, status- og identitetstab. Det er i sagens natur et kompliceret og abstrakt emne. Det står fra begyndelsen af processen klart, at udtrykket ikke skal være naturalistisk, men derimod et tværkunstnerisk udtryk hvor lyd, lys, tekst og fysik er dele af at hele. Det er et udtryk, der er mere beskrivende end det er talt sprog.

Plads til publikums refleksioner

Vi slår ordet fattigdom op på Wikipedia. Her er definitionen: Ordet fattigdom udtrykker, at man ikke har en tilstrækkelig mængde ressourcer til rådighed. Det finder hun interessant, for hvordan kan man vise, hvad man har tilbage, når alt er væk? Mennesker der ryger ud af samfundet og ikke har såkaldte ressourcer ifølge de gængse normer, de ses ikke, de tages ikke alvorligt, de betyder ikke noget. 

Svaret på det spørgsmål kan der være utroligt mange bud på. SER DU MIG er ét bud, inden for de begrænsninger at der er tre skuespillere, og at forestillingen skal opføres på Teater Grob.

Det giver forhåbentligt plads til publikums egne følelser, tanker og refleksioner. Publikums egne oplevelser med at falde ud af den verden, det liv, som vi alle sammen desperat prøver at være en del af. Forestillingens sprog skal skabe plads mellem sprog og lytter.

Det nye for Abelone er i høj grad måden at samarbejde på. CoreActs mål er at forbinde mennesker, og det kan man mærke både i deres måde at arbejde på, og i deres værker. Forbindelsen mellem mennesker er i centrum.

Vi har ressourcer, selvom vi ikke har noget

CoreAct arbejder meget fysisk. Det performative og det fysiske er i centrum. Det har Abelone ikke prøvet at arbejde med før.

Det er formentlig også nyt for Grobs publikum. Det er teater på en anden frekvens. Der er fx ikke karakterer i forestillingen. Det har Abelone heller ikke prøvet før. I stedet for karakterer bærer de tre skuespillere forskellige stemmer, indimellem den samme og de repræsenterer sig selv og de andre stemmer. 

Det er for at fjerne den stereotype opfattelse, at mennesker der er fattige og er faldet ud af den normative mådeat leve på, er et bestemt menneske, da det i princippet kan ske for os alle sammen.

Selvom SER DU MIG beskæftiger sig med noget så almenmenneskeligt, som ikke at kunne følge med og at miste det sociale fodfæste, så er intentionen at skabe håb: At vise at vi har ressourcer, selvom vi ikke har noget. Selvom vi falderog mister vores arbejde, vores penge, vores status i livet, har vi menneskelige ressourcer.

Hvad er det menneskelige værd? I vores del af verden hænger det uløseligt sammen med at have et arbejde, tjene penge, kunne købe ting, kunne eje ting. Hvad hvis den del af livet falder sammen, forsvinder? Hvad er vi så værd? CoreAct og stykket tror på at mennesket er noget værd i sig selv, og at det skal respekteres og næres.

Læs også: COREACT: »VI STILLER OS TIL RÅDIGHED SOM LYTTERE I DET OFFENTLIGE RUM«

Hvis du vil opleve performance-forestillingen SER DU MIG, så kan du købe billetter lige her.

Næste forestillinger på GROB